Vanteiden pulttijako ja muita perustietoja vanteista

Alumiini- tai teräsvanteissa on monia etuja peltivanteisiin nähden: ne ovat mittatarkempia, tasapainoisempia ja siirtävät lämpöä tehokkaammin kuin peltivanteet. Ne pitävät ilman paremmin sisällä eikä niihin tarvitse asettaa päälle irtoilevia pölykapseleita. Huono puoli taas on sopivien vanteiden löytämisen työläys ja niiden työläämpi huolto.

Erikoisvanteet täytyy nimittäin etsiä todella tarkasti omaan autoon sopivat, sillä epäsopivat renkaat eivät ohjaudu oikein ja aiheuttavat muutenkin ongelmia sekä ajossa että polttoaineen kulutuksessa.

Nykyään erikoisvanteiden käyttö on niin yleistä, että tietoa niistä löytyy runsaasti. Jokainen autonvalmistaja laatii kyseiselle automallille sopivan listan vannekooista, jotka sopivat malliin. Valmistaja ilmoittaa sopivan pulttijaon halkaisijan ja vierekkäisten reikien etäisydellä, vanteen leveyden sekä offset-mitan. Offset-mitta tarkoittaa vanteen keskiösyvyyttä, eli miten vanne sijoittuu auton alle. Liiallisella tai vääränsuuntaisella offset-mitan muutoksella on suuria vaikutuksia auton ohjattavuuteen, siksi valmistajan suosituksia kannattaa noudattaa!

Alumiinivanteiden edut

Alumiini- ja muiden erikoisvanteiden edut ovat tuntuvimmat juuri siinä, ettei niiden kanssa tarvitse käyttää ärsyttäviä pölykapseleita. Lisäksi ne ovat komeat auton alla sekä mahdollistavat laadukkaat ja tarkat rengaskoon muutokset. Hintakin on yllättävän pieni erikoisvanteiden ja peltivanteiden
ja pölykapseleiden välillä.

 

Nykyaikaiset laadukkaat erikoisvanteet sopivat todella hyvin myös talvikäyttöön. Talvella käytetyt vanteet täytyy olla pulverimaalatut tai -lakatut.
Talvella hyvät erikoisvanteet pitävät paremmin ilmanpaineet renkaissa kuin peltivanteet.

 

Erikoisvanteet mahdollistavat leveämmät ja suuremmat renkaat, jolloin paitsi koko auton ilme muuttuu myös ajettavuus erityisesti kaarteissa paranee tiettyyn rajaan asti. Matalammalla kumilla ja leveämmällä vanteella rengas on kaarteessa jäykempi.

Vanteiden pulttijako

Vanteita hankkiessa ensimmäinen homma on ottaa selvää oman automalliin sopivasta pulttijaosta. Hyvä lista eri automallien pulttijaoista löytyy esimerkiksi täältä. Pulttijako ilmoitetaan luvulla tyyppiä 5x108, josta ensimmäinen luku kertoo pulttien määrän ja toinen luku ilmoittaa pultin etäisyyden toiseen pulttiin.

Esimerkiksi 5-pulttisen vanteen pulttijaon mittaaminen:

1. Mittaa pultinreiän halkaisija (A)

2. Mittaa mitta pultinreiän sisäreunasta keskireiän reunaan (B)

3. Kerro mitta B kahdella

4. Mittaa keskireiän halkaisija (Pulttikehän halkaisija on= A+Bx2+C)

4-pulttisissa vanteissa mittaat etäisyyden yhden pultinreiän ulkoreunasta vastakkaisen pultinreiän sisäreunaan

Pulttijaossa ei juuri ole jouston varaa.

Vanteen offset-mitta eli ET-mitta

Vanteen oikea offset mitta on yhtä tärkeä kuin oikea pulttijakokin. Vannevalmistajilla on tätäkin varten olemassa listat yleisimmistä automalleista ja niihin sopivista offset-mitoista. Mikäli haluat laittaa autosi alle jollakin muulla offset mitalla varustetut renkaat, kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoa asiantuntijalta, sillä hän tietää millaiset vaikutukset kyseisellä vanteella saattaa olla esimerkiksi auton ohjattavuuteen.

Vanteen offset-mitta:

 

Off Set (ET) mitta

1. Mitta E = Off Set (ET)

2. Mittaa vanteen koko leveys=F

3. Mittaa etäisyys vanteen kiinnityspinnasta vanteen sisäreunaan. Vähennä mitasta G vanteen leveys jaettuna kahdella

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikäli et ole varma vanteiden sopivuudesta, osta ne mieluummin liikkeestä ammattilaiselta kuin alat arvailla sopivatko vanteet!

Kuvat: specialfaglar.fi



Kommentit

JASmies5
Oikeasti hyvät ohjeet. Omissa vanteissa oli 5x100
Pekka5
Täältä löytyy eri autojen pulttijaot ja tekniset tiedot, sekä rengas koot http://pulttijaot.fi
Rolle5
Kiitos tiedoista. Soitin kahteen rengasliikkeeseen Oulussa, eikä kummastakaan saanut vastausta miten 5 vanteisen pulttijako lasketaan. Tänks vielä.

Kokemuksia? Lisää kommentti

Mikä on Englannin pääkaupunki?


Siirry alkuun