Renkaat, jarrut ja päästöt yleisimmät hylkäyssyyt katsastuksessa

Vikatilaston kärjessä länsiautotA-katsastuksen juuri julkaiseman tuoreen raportin mukaan auton renkaat, jarrut ja päästöt ovat edelleen yleisimmät syyt hylätä auto katsastuksessa. Lisäksi on paljon merkkikohtaisia vikoja, jotka aiheuttavat hylkäämisen jopa uusissa autoissa. Kuuluuko sinun autosi useimmin hylättyjen ryhmään?

Auton ohjaus, ohjattavuus ja jarrut ovat autossa tärkeimmät asiat, ja ne ovat myös paikkoja, joissa katsastusmies ei varmasti katso läpi sormien. Jos renkaiden kunnossa on kitsasteltu, uusien renkaiden hankkiminen viivästynyt, katsastusmies pompauttaa autosi varmasti! Samoin on jarrujen kunnon kanssa. Myös käsijarrun kunto on syytä tarkistaa aina ennen katsastusta, varsinkin vanhemmissa autoissa.

Päästöluokitukset ovat tiukentuneet vuosi vuodelta. Liialliset päästöt ovat yllättävän suuri hylkäämisen syy. Osittain tähän on syynä Suomen vanhentunut autokanta suhteessa päästörajoituksiin ja osittain rauhallinen ajotyyli, mikä on sinänsä positiivinen asia. Tähän moni katsastusmies antaakin vinkin, että katsastukseen kannattaa ajaa kolmosella kaasu pohjassa. Auto huutaa pahasti, mutta mitenkään muuten et saa irroitettua karstoja auton pakosarjoista. 

Sakkorenkaat ja viat jarruissa yleistyivät

A-Katsastus on julkaissut samanlaiset tilastot jo seitsemän vuotta. Siksi tilastot ovat hyvin vertailukelpoisisa keskenään. Vertailun perusteella nähdään, että katsastuksessa havaittujen vikojen määrä on lievästi noussut viimeisen kuuden vuoden aikana. 

Viime vuoteen verrattuna ihmiset ovat ilmeisesti alkaneet säästää renkaissa, sillä huonot renkaat olivat selvästi viime vuotta yleisempi syy hylkäämiselle! Myös seisonta- eli käsijarrussa havaittiin vakavia vikoja. Alustan ja ohjauslaitteiden viat sen sijaan vähenivät edellisestä vuodesta. Ruostevauriot ovat niinikään vähentyneet roimasti vuosien saatossa sitä mukaa, kun autokanta uudistuu.

Suomen vaativat ilmasto-olot kuluttavat autoa

A-Katsastuksen mukaan Suomen vaihteleva ilmasto aiheuttaa melkoisen riskin ja rasituksen autolle. Se on yksi syy, miksi Suomessa hylätään suhteellinen paljon autoja. Toisaalta huolelliset katsastukset ja tarkka seuranta ovat liikenneturvallisuuden yksi peruspilari, jonka ansiosta teknisten vikojen aiheuttamat onnettomuudet ovat vähentyneet minimiin.

A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on viime vuosina parantunut huimasti. Siitä huolimatta erityisesti mekaaniselle kulumiselle alttiissa rakenteissa ilmenee Suomessa ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa.
- Erityisen kovilla ovat jarrujen mekaaniset osat sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.

Auton iän ja kilometrien myötä katsastuksessa havaittujen vikojen määrä tietysti lisääntyy.
- Kolmevuotiaiden autojen katsastuksessa havaitaan keskimäärin 20 vikaa sataa katsastusta kohti. Vastaava luku 16 vuotta vanhalle autolle on jo 180 vikaa sataa katsastusta kohti.

Länsi-Euroopan autot loistavat vikatilastojen kärjessä vuodesta toiseen

Euroopassa ei ilmeisesti osata tehdä autoja suomalaiseen ilmastoon, sillä vuodesta toiseen eurooppalaiset autot pitävät vikatilastojen kärkipaikkaa. Viime vuoden tilaston kolmen kärki muodostui Peogeot 3008, Citroen C5 ja Mercedes-Benz Sprinteristä. Kolmen vuoden sisällä käyttöönotettujen autojen kolmen kärjen hylkäysprosentti oli 13,6%-16,7%.

Niitä siis hylättiin aika paljon enemmän kuin esimerkiksi vikatilaston viimeistä, Toyota Urban Cruiseria, joita ei siis A-Katsastuksen tarkastuksissa hylätty ainoaakaan. Seuraavaksi tulivat Audi ja Volvo alle yhden prosentin hylkäysprosentillaan.

Audi näyttää olevan länsiautojen aatelia ainakin kestävyyden suhteen, sillä Audi pitää vikatilaston häntää myös viisi vuotta siiten käyttöönotettujen autojen listalla. Kymmenen kärjestä löytyy kolme Audia, Q5, A4 ja A6. Toyota on kuitenkin vielä varmempi auto, sillä merkki nappasi peräti viisi sijaa kymmenen parhaan joukosta: Augo, Avensis, Verso, Urban Cruiser ja Yaris.

Vanhoissa, 16 vuotta sitten käyttöönotetuissa autoissa Toyota ja muut japanilaiset merkit ovat omaa luokkaansa kestävyydessä. Useimmiten vikoja löytyi Ford Mondeosta, Renault Lagunasta ja Fiat Marenasta.

Vuoden 2014 henkilöautojen hylkäystilasto löytyy A-Katsastuksen nettisivuilta.

 



Ei yhtään kommenttia tai arvostelua. Kokemuksia? Lisää kokemuksesi.

Kokemuksia? Lisää kommentti

Paljonko on yhteensä 1 + 2 + 3? (vastaus numerona)


Siirry alkuun